DISTRAKT-ZX

Distrakt-ZX is the retro racing game combining simple 3d racing with 8-bit look like graphix. Project is open, game is free. You can easily download & use it as you wish — play, study, use fragments or take it as the base for your own racing game

DOWNLOAD FROM GOOGLE.DRIVE

DOWNLOAD FROM GRABCAD

Introduction

Definitedly Retro-games have the unique charm. Sometimes you could feel more comfortable inside 8bit world than in ultra-modern and high technology game with tremendous graphix. The most successful example is ZX-Spectrum that was very first computer for millions in 80-90s. Those who play Dizzy, Automania, CrazyCars 2 decades before like to get back to world of ZX-nostalgy within emulators like UnrealSpeccy and so on. Spectrum is not dead! It’s curious but the last version of ZX is still in stock for most hardcore adepts. Evenmore, the massive resurrection will happen very soon. Elite Systems Ltd (Lichfield, UK) gonna launch Bluetooth ZX-Spectrum.

«The recreated Sinclair ZX Spectrum will be a Bluetooth keyboard, initially for iOS and subsequently for Android and Windows phones and tablets (as well as for PCs and Macs), in the form-factor of a 48K Sinclair ZX Spectrum.

You could play ZX with rather level of truthful gaming experience connecting new ZX to iOS gadget via Bluetooth.

In intention to unveil my own love to retro-gaming and folloving the growing interest I’ve launched the DISTRAKT-ZX project!

Distrakt-ZX

Playing Elite Super Tracks or WEC LeMans I use to want the softer movements, better car handling and non-jumping objects aside the road (may be I’d prefer the vector objects). I’m in love with graphix and atmosphere but honestly said I want more 3d. So I’ve decided to join simple 3d racing game with old-school ZX-stylized textures. It’s completely new format for me. I gotta experiment.

Distrakt-ZX is BGE based (Blender Game Engine 2.49). I use to like working with this free and crossplatform software. Also I have a lot of stuff from 2009, the year when I worked with BGE hardly, that I could use in my new project.

Features

This project is very special for me. I designed it as something absolutely alter to all I’d done before.

  • 8-bit like graphix doesn’t require GLSL and it gives the speed.
  • Game doesn’t use materials, lights, shadows and so on. It gives speed again
  • Game is based on my latest BGE work
  • Game is crossplatform and portable
  • Project is open. blenderplayer distribution ruled by GNU/GPL, all the rest is free of any licensing.
  • Game Mechanisms

    Game uses several curious mechanisms:

  • REPLAY — training race is recording to protocol & could be replayed.
  • OPPONENTS aren’t AI, but protocol driven. They are «replays».
  • These protocols could be easily rerecorded. You could re-alive opponents.
  • Track is constructed of standard blocks. It’s the track editor indeed.
  • New tracks are easy to create. Track don’t give more weight to project
  • Next versions

    Next version (0.20) will probably have the garage and the possibility to choose the car. Also some new buildings could appear giving the more variety to environs.


    Distrakt-ZX — это открытый проект бесплатной гоночной кроссплатформенной игры. Это простая 3д игра с графикой, стилизованной под 8-битный ZX-Spectrum. Полный проект можно бесплатно скачать и использовать по своему усмотрению — играть, изучать и изменять модели и скрипты или взять полную игру в качестве базы для собственного проекта.

    СКАЧАТЬ С GOOGLE.DRIVE

    СКАЧАТЬ С GRABCAD

    Introduction

    У ретро-игр определенно есть свой шарм. Иногда они кажутся более уютными и одушевленными, чем самые современные и высокотехнологичные игры с потрясающей графикой. Наиболее удачный пример — ZX-Spectrum, который в 80-90е стал первым компьютером для миллионов. Те, кто 2-3 десятилетия назад играл в Dizzy, Automania, CrazyCars нередко возвращаются в ностальгический мир ZX с помощью эмуляторов. Spectrum не умер! Удивительно, но его «продвинутый клон» до сих пор находится в производстве, и настоящий энтузиаст может приобрести его. Более того, предвидится настоящее и полномасштабное возвращение — компания Elite Systems Ltd (Lichfield, UK) скоро запустит Bluetooth ZX-Spectrum.

    «The recreated Sinclair ZX Spectrum will be a Bluetooth keyboard, initially for iOS and subsequently for Android and Windows phones and tablets (as well as for PCs and Macs), in the form-factor of a 48K Sinclair ZX Spectrum.

    То есть, приконнектившись через Блютус к iOS, а впоследствии к любому, устройству, можно будет довольно аутентично играть в любимые игры.

    Не скрывая своей любви к ретро-играм, я решил приобщиться к нарастающему интересу и запустил проект DISTRAKT-ZX.

    Distrakt-ZX

    Когда я играю в Elite Super Tracks или WEC LeMans, мне часто хочется, чтобы движения были поплавнее, управляемость — более внятной, и чтобы объекты по краям трассы не «прыгали», ступенчато приближаясь (я бы предпочел векторную трассу). Мне очень нравится графика и атмосфера, но я бы, честно говоря, хотел бы «больше 3d». Поэтому я и решил объединить простую 3d игру со старой графикой, стилизованной под ZX. Для меня — это совершенно новый формат, я экспериментирую.

    Distrakt-ZX базируется на BGE — Blender Game Engine версии 2.49. Мне всегда было приятно работать с этим бесплатным и кроссплатформенным приложением, кроме того, с 2009 года у меня сохранилось множество наработок, которые я могу спокойно применить в новом проекте.

    Особенности

    Для меня этот проект совершенно особенный. Я задумал его, как нечто совершенно противоположное тому, что я делал ранее.

  • Приближенная к 8-битной, графика не требует GLSL, это дает производительность
  • В игре не используются материалы, свет, тени и это тоже преимущество по скорости
  • Игра базируется на последней моей работе с BGE
  • Игра работает на Linux и Windows и не требует установки
  • Проект открытый. blenderplayer распространяется по GNU/GPL, остальное — свободно от каких либо лицензий
  • Механизмы

    В игре используется несколько заслуживающих внимания механизмов:

  • REPLAY — заезд записывается в протокол, который может быть воспроизведен.
  • СОПЕРНИКИ — это не боты, они управляются протоколами заездов.
  • Протоколы можно легко перезаписать, т.е. самостоятельно оживить соперников.
  • Трасса строится из блоков, это — редактор трасс.
  • Новые трассы легко добавить, и они не будут увеличивать раздел дистрибутив.
  • Следующая версия

    Следующая версия (0.20) будет содержать ряд новшеств. В первую очередь, я планирую добавить гараж и возможность выбора автомобилей. Возможно, добавятся более разнообразные элементы окружения.